ANAK MUDA CEMERLANG (Intro)

Tum! Tum! Tum!!
Bang! Bang! Booommmmm!!!

“Bunyi apakah itu?” Salman tertanya-tanya kehairanan sambil menggosok perut.

Seorang lelaki yang wajahnya amat menyeramkan datang mendekat. Mukanya pucat dan berlumpur. Matanya bulat seakan terjojol keluar. Kakinya berdarah. Dengan berjalan terhencut-hencut terdengar mulutnya berkata sesuatunya.. “Penjajah.. Penjajah..”

Tentera asing datang menyerang. Suasana menjadi kelam-kabut. Kaum lelaki bergegas mencapai senjata mereka. Kaum ibu berlari sambil mendukung anak kecil mereka mencari tempat yang selamat.

“Apa aku nak buat ni? Aku nak lari ke mana?” Salman terpaku. Tiada arah. Tiada senjata melainkan senjata asli. Salman lantas berdoa semoga Allah memberinya petunjuk dan perlindungan.

“Merdeka!.. Merdeka!!”

“Suara siapakah itu?” bisik hati Salman.

Dari kejauhan terlihat sosok anak muda belasan tahun berdiri tegap di atas bukit sambil mengepalkan tinju ke langit. Wajahnya kelihatan sangat cemerlang dengan kilauan cahaya matahari.

“Siapakah gerangannya orang itu?” bisik hati Salman yang juga seorang anak muda yang baru berumur 16 tahun. Salman lantas berlari kijang ke arahnya untuk berlindung di sana.

Di sekitarnya terdapat barisan pemuda-pemudi yang lengkap dengan senapang, sedang mengacungkan senjata mereka ke arah musuh. Sebahagian yang lain pula, yang tidak bersenjata, berlindung di belakang bukit tersebut.

Di celah-celah bukit tersebut kelihatan seorang gadis yang sangat cantik. “Eh.. Macam muka Emma Maembong. Dia buat apa tu? Melampau dah dia ni..” Belum pun sempat Salman sampai ke sana tiba-tiba..

KEBAABOOOMMMMM!!!

Bersambung…

One thought on “ANAK MUDA CEMERLANG (Intro)”

Leave a comment